Maar twee is nooit een getal geweest
Indrukwekkend Spaans verhaal over een driehoeksverhouding.
Op een dag wordt Marie José Sanchéz, een vrouw die bij een Spaans veilinghuis in Madrid werkt, ingehaald door het verleden. Jaime Gonzaléz belt haar om te vertellen dat Marcos Molina Schulz zelfmoord heeft gepleegd.
Haar gedachten vliegen naar de tijd dat ze op de kunstacademie zat en ze een verhouding kreeg met zowel Jaime als Marcos. Het leek de perfecte driehoeksverhouding, tot het afbrokkelde en het trio uit elkaar ging.
José heeft nooit goed kunnen verwerken dat Jaime, van wie ze het meest hield, haar in de steek liet. Ze had hem sinds de fatale dag nooit meer gezien. Marcos, die het als kunstschilder helemaal maakte in de Spaanse kunstwereld, zag ze nog wel eens, maar door haar verdriet om Jaime werd ook deze verhouding niets meer.
Marcos was de meest teruggetrokkene van de drie. Hij had moeite met seks en soms ook met schilderen. Maar als zijn penselen het doek raakten, werden er meesterwerken gemaakt.
Jaime was degene die alles regelde en de boel bij elkaar probeerde te houden. Zijn kunstzinnige prestaties stonden in de schaduw van Marcos, hoewel hij er alles aan deed om gelijke tred te houden.
José was de vrouw tussen twee vrienden in. Uiteindelijk ging haar grootste liefde naar Jaime. Haar kunstzinnige aspiraties waren kleiner dan die van de jongens. Voor haar was het leven met Jaime en Marcos belangrijker dan haar kunst.
Luchtkastelen is het aangrijpende verhaal van drie jongeren die dachten het paradijs gevonden te hebben dankzij hun driehoeksverhouding. Niet alleen het bed deelden ze, ze spraken ook eindeloos over hun schilderkunst. Het speelt in de late jaren 70, begin 80, toen Franco was afgezet en er een golf van vrijheid door Spanje ging. Ook José, Jaime en Marcos voelden zich vrij. Ze probeerden zich van de ketenen te ontdoen van traditionele ouders, rookten hasjiesh en experimenteerden met nieuwe wegen in de schilderkunst. Ze dachten dat ze de formule voor eeuwig geluk hadden gevonden en dat de liefde voor elkaar alle gevoelens aankon.
Maar juist de zo menselijke gevoelens als ambitie en jaloersheid hadden ze onderschat. Tussen de mannen speelden een soort rivaliteit, niet alleen om de vrouw, maar ook in hun werk. Bij José speelden ‘moederlijke’ gevoelens: voor de zwakken opkomen. In het begin bespraken ze alles met elkaar, aan het einde bleken ze vreemden voor elkaar.
Almudena Grandes heeft al verscheidene romans geschreven waaronder Episoden uit het leven van Lulu, Malena en De geest van de wind die succesvol zijn ontvangen. Luchtkastelen laat zien dat ze een goed psychologisch inzicht heeft en daarbij niet schuwt triviale onderwerpen te beschrijven zoals seks.
Luchtkastelen laat de onbekommerde dromen van de jeugd zien. José, Jaime en Marcos ontdekten de seksuele vrijheid en exploiteerden tegelijkertijd het pad dat moest leiden naar succes. Ze realiseerden zich niet hoe complex een mens in elkaar kan zitten. Het is zowel een aangrijpend verhaal over een grote liefde als het verhaal over een jeugdige tijd vol hoogmoed waar geen wolkje aan de hemel de zon van het geluk bedreigde.
Almuneda Grandes – Luchtkastelen (Castillos de Cartón, vert. Jean Schalekamp), Prometheus 2006
Leeslinks
Van dezelfde schrijfster:
De moeder van Frankenstein
De vijand van mijn vader
Het ijzig hart
Driehoeksverhouding:
Sylvia Arazi – De zanglerares
Liefde, kunst en de jaren 70-80:
Siri Hustvedt – Wat me lief was
John Harstad – Max, Mischa & het Tet-offensief
Janet Fitch – Portret in zwart
Een schrijver op zoek naar zijn liefde:
Carlos Ruiz Zafón – De schaduw van de wind