De val van een vrouw,/span>
Zuid-Koreaans verhaal over een vrouw die plots vegetariër wordt.
Een verhaal over een normale, niet opvallende vrouw in Seoul, die wanneer ze akelige dromen krijgt over vlees, bloed en geweld, abrupt ophoudt met vlees eten. Bij veel mensen die stoppen met dieren eten is dit vaak zonder al te grote gevolgen. Maar Yeong-hye raakt geobsedeerd en valt uit haar rol van perfecte, onderdanige echtgenote. Aldus haar man, die in het eerste deel van het boek aan het woord is en bijvoorbeeld vertelt over een voor hem belangrijk diner met zijn bazen en diens vrouwen, waarbij Yeong-hye hem met haar magere verschijning en zonder bh tot schande maakte. Hij doet zijn beklag bij haar familie die diverse pogingen doet om haar om te praten. Tot het op een familiebijeenkomst fors uit de hand loopt.
Yeong-hye houdt vol en gaat op zichzelf wonen: in het tweede deel van dit intrigerende verhaal komt Yeong-hye’s zwager aan het woord, die zijn kans ziet het zwarte schaap van de familie te strikken voor een kunstvideo die hij al lange tijd wilde maken. Hij raakt geobsedeerd door de enigmatische Yeong-hye die nog een geboortevlek boven haar bil heeft. Het loopt uit op een hallucinerend erotisch drama.
Yeong-hye is nu duidelijk de weg kwijt en belandt in een psychiatrische inrichting, in het derde deel verteld door de oudere zus van Yeong-hye. Zij is een op het eerste gezicht in het leven geslaagde vrouw met een eigen goedlopende zaak, kinderen en een man. Ze probeert haar getormenteerde zusje te begrijpen. Even lijkt er een ontknoping aan te komen en lijken de bloederige en gewelddadige dromen van Yeong-hye gestoeld op haar verleden. Maar iedereen heeft boze dromen en die hoeven niet per se werkelijkheid te zijn. Ze kan Yeong-hye er echter niet van overtuigen haar dromen los te laten: die wil als een boom leven op alleen licht en water.
De roman is vervreemdend, soms shockerend en zelfs even erotisch. Yeong-hye komt niet aan het woord, het zijn de anderen die vertellen hoe ze haar rol als onopvallende huisvrouw neergooit, voor het eerst in haar leven zich tegen haar vader durft te verzetten en zich onbeschaamd laat meevoeren door haar zwager in het erotische avontuur voor de kunstvideo. We zullen nooit weten waarom Yeong-hye aan haar vrije val begon. De schrijfster is niet expliciet met haar sociale boodschap: een zoektocht naar vrijheid door met de conventionele regels te breken (in Zuid-Korea zijn vegetariërs nog ongewoon). Wat het verhaal des te spannender maakt: een modern sprookje.
Han Kang schrijft beknopt, maar duidelijk: elegant en indringend, soms gewelddadig en sensueel, dromerig en shockerend. Het is een intrigerend verhaal met beelden die lang nazinderen, een boek dat je niet zomaar naast je neerlegt.
Han Kang – De vegetariër (Chaesikju-uija, vert. Monique Eggermont) Van Nijgh & Ditmar, 2015
Leeslinks
Korte maar krachtige Zuid-Koreaanse romans:
Oh Jung-hee – Vogel
Jo Kyung-Ran – Tong
Korte, maar krachtige Japanse roman:
Ryu Murakami – In de misosoep
Yasushi Inoui – Het jachtgeweer