De val van het huis in India
Nederlandse roman over een Engelse vrouw in haar vervallen Indiase huis en de ontmoeting met een kleermaker.
De hoofdpersoon uit Wachten op de moesson is Charlotte Bridgewater en ze is een prachtige creatie. Niet alleen glipt haar leeftijd haar door de vingers, het is ook de rijkdom waarin ze is opgegroeid, die ze langzaam in rook zit opgaan. Op zich heeft Charlotte niet veel problemen met het steeds armoediger wordende leven in het grote huis op de heuvel aan de rand van het dorp Rampur (Uttar Pradesh in India). Haar grootste zorg is echter het verborgen houden van deze armoede voor alle praatlustige en roddelzieke mensen van Rampur. Want stel je voor dat de dames van de New Rampur Club er achter zouden komen dat alle kamers van het huis van de enige blanken die nog in Rampur wonen inmiddels leeg zijn.
Maar het is niet alleen de beminnelijke Charlotte die dapper door de hitte naar de club fietst, zogenaamd omdat ze moet bewegen, maar eigenlijk omdat er geen geld is voor de benzine van de auto, het is ook het aantrekkelijke verhaal dat ondanks zijn dramatische verloop, regelmatig de kant van een klucht neigt op te gaan.
Alleen al de dames van de club, allen echtgenotes van de notabelen uit de omgeving, kunnen met hun mooie baljurken zo op de planken in een klucht. Want verzin maar eens een verhaal waarin al de dames van het dorp gekleed moeten worden door één kleermaker voor een naderend bal.
Het is dan ook een ramp voor deze ‘dames op stand’ wanneer de plaatselijke kleermaker, die altijd dezelfde jurken maakte – alleen de stof was verschillend, en een strikje of een knoopje – hen zomaar in de steek laat door te overlijden.
Het bal wordt gered omdat iemand via via kan regelen dat er een nieuwe kleermaker naar het dorp komt. Maar hiermee beginnen er nog meer problemen voor Charlotte, want de dames hebben beslist dat de nieuwe kleermaker in het grote huis van Charlotte kan wonen. Ondanks dat Charlotte als enige eis stelt dat niemand hem komt bezoeken, staat vanaf het moment dat Madan, de nieuwe kleermaker, aanklopt op de deur bij Charlotte, het huis in het middelpunt van de belangstelling van de dames.
Ook de enige overgebleven bediende, de trouwe butler Hema, zorgt voor humorvolle scènes in het verhaal. Hij ziet Madan als een indringer in het dagelijkse ritme dat hij met veel moeite weet te handhaven in het grote huis. De derde persoon die in het grote huis woont, is ook al een verhaal apart en zorgt voor de nodige spanning én uiteindelijk voor de nodige hilariteit.
De hoofdstukken over het verleden van Madan en van Charlotte zijn echter niet zo grappig, maar eerder twee levens waarover je tranen met tuiten kunt huilen. Madan leert via de straat het beroep van kleermaker, maar heeft geen idee wie hij is, aangezien zijn herinneringen stoppen bij het moment dat hij zijn zus kwijtraakte. Charlotte had te lijden onder een wel erg strenge vader en een gevoelloze moeder, bovendien bracht ze het merendeel van haar jeugd op een kostschool in Engeland door. En net toen ze weer voet op Indiase bodem zette, leek het geluk haar toe te lachen. Maar echter niet voor lang.
Deze twee eenzame zielen ontmoeten elkaar tenslotte in een huis waaruit alle grandeur is verdwenen. De verloedering moet worden verborgen voor de almaar oprukkende dames uit het dorp. De moesson laat op zich wachten en zorgt voor een onleefbare hitte en een steeds nijpender wordend watertekort. Een beetje magie pept de boel weer op en juist deze gegevens van een mengeling van drama, klucht en een beetje magie maken dit verhaal tot een prachtige vertelling vol verschillende, erg mooie tot de verbeelding sprekende scènes.
Threes Anna – Wachten op de moesson, Signatuur 2010
Leeslinks
Van dezelfde schrijfster:
Motormoeder
De stille stad
Het laatste land
Over het koloniale verleden van India:
E.M. Forster – Overtocht naar India
Amitav Ghosh – Zee van papavers
Hari Kunzru – De poseur
Githa Mehta – Raj
Indra Sinha – De dood van mister Love